Achter de schermen van de zorgveiligheid: maak kennis met het kwaliteitsteam

Gepubliceerd op dinsdag 16 september 2025

 

U bent ze misschien al tegengekomen in een comité, op een eenheid ... of gewoon in de gangen. Maar wat doet het kwaliteitsteam nu echt? En bovenal: waarom is hun rol zo onmisbaar in de dagelijkse werking van onze ziekenhuizen? Ontmoet Josiane en Caroline, de twee gezichten van een transversale missie die ons allemaal aangaat.

Wie zijn ze?

  • Josiane: Werkt reeds 10 jaar in IZZ en is sinds 4 jaar verantwoordelijk voor de kwaliteit. Dankzij haar opleiding als verpleegkundige met een diploma volksgezondheid, combineert ze praktijkervaring met organisatorische visie.
     
  • Caroline: Met een opleiding als econoom heeft ze onder andere in de industrie gewerkt voordat ze in 2014 in IZZ aan de slag ging en waar ze sinds 2015 kwaliteitsverantwoordelijke is. « Doordat ik uit een andere wereld kom, kan ik problemen vanuit een verschillend perspectief bekijken. »

Twee zeer uiteenlopende loopbanen, maar één ding gemeen: een totaal engagement voor de veiligheid van de patiënten en de constante verbetering van de zorg.

Maar wat is kwaliteit concreet?

« Onze taak is ervoor te zorgen dat elke patiënt de beste, meest geschikte en meest veilige zorg krijgt. »

Dat wil zeggen …

  • Veiligheid van de patiënten: Controles uitvoeren om fouten en incidenten te voorkomen (bijvoorbeeld, formele identificatie van de patiënt vooraleer een handeling uit te voeren).
     
  • Respect van de hygiëneregels: In overleg met het team ziekenhuishygiëne, de juiste praktijken waarborgen om het risico op zorginfecties te verminderen.
     
  • Correct geneesmiddelengebruik: Samen met de apotheek erop toezien dat elke behandeling correct en aan de juiste patiënt wordt toegediend.
     
  • Zorgprocedures: De werkwijzen tussen teams harmoniseren om verschillen te beperken en overal een identiek kwaliteitsniveau te garanderen.
     
  • Incidenten analyseren: Elke melding verzamelen, analyseren en omzetten in concrete verbeteracties.

Een collectief werk

Josiane en Caroline vormen de kwaliteitsdienst, maar kunnen daarbuiten rekenen op een breed netwerk: hygiënisten, apothekers, zorgverleners, teams op het terrein, ... « Wij vervullen de rol van facilitator en schakel tussen al deze beroepen. De echte actoren op het gebied van kwaliteit zijn de teams. »

Waarom is hun rol essentieel?

In een ziekenhuis mag men niet tevreden zijn met “meestal goed werk”. De veiligheid van de patiënten moet altijd en op elk moment gewaarborgd worden.


Hun missie?

  • Risico’s identificeren
     
  • Praktische en op de praktijk afgestemde oplossingen ontwikkelen
     
  • Zorgverleners begeleiden, zodat zij in een veilige en uniforme omgeving kunnen werken

Hun trots?

« Zien dat er, ongeacht de incidenten of moeilijkheden, steeds een oprechte wil bestaat om het goed te doen en vooruitgang te boeken in het belang van de patiënten. Dat is wat ons elke dag motiveert. »

De volgende keer dat u ze tegenkomt, denk er dan aan: in al hun discretie staan zij garant voor veilige en kwaliteitsvolle zorg voor elke patiënt.

👉 Een vraag over kwaliteit?

 Contacteer het team via quality@his-izz.be